آشپزی, خواص آجیل

خوراک مرغ و بادام زمینی آجیلستان

خوراک مرغ و بادام زمینی آجیلستان

بادام زمینی یک گیاه بوته ای یک ساله است که ارتفاعی بین 30 تا 50 سانتی متر داشته و در آب و هوای گرم کشت می شود. ساقه ی آن بلند شده و برگ های آن مرکب از دو زوج برگچه و دو نوع گل متفاوت روی آن رشد می کند که دم گل خم شده تا حدی که به سطح خاک رسیده و در خاک فرو می رود. سپس میوه آن یا همان بادام زمینی در داخل خاک رشد می کند.
بادام زمینی در کشور ما ایران به وفور خصوصا در استان گیلان کشت می گردد و بادام زمینی آستانه در کیفیت ، طعم و درشتی بسیار مشهور می باشد.
مغز بادام زمیی منبع پروتئی، آمینو اسید های ضروری ، لیزین، سیستین و میتونین است.
بادام زمینی دارای ویتامین هایی گروه ب، فولیک، ویتامین سی و ویتامین ایی است. همچنین منبع خوبی برای کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و روی است. هر 100 گرم بادام زمینی 332 میلی گرم پتاسیم و 336 میلی گرم فسفر دارد و همچنین 184 میلی گرم منیزم .
از آنجایی که هر فرد بالغ بین 300 تا 400 میلی گرم منیزیم نیاز دارد، میتوان گفت که مصرف بادام زمینی نیاز روزانه منیزیم شما را به خوبی تامین می کند. منیزیم ماده ای است که برای جلوگیری از تصلب شراین ، سکته قلبی، کاهش فشار خون، کاهش چربی خون، درمان آریتمی قلبی، کنترل حمله آسم، درمان سرو صدای گوش، کاهش گرفتگی عضلانی، خستگی و افسردگی بسیار موثر است.
اما میزان کلسیم بادام زمینی در هر 100 گرم 62 میلی گرم بوده و میزان آهن آن 2 میلیگرم است که نمی توان گفت نیاز روزانه شما به کلسیم را به طور کامل برطرف کند. زیرا نیاز روزانه کلسیم در هر فرد بالق بین 800 تا 1200 میلیگرم می باشد. اما از آنجایی که نیاز روزانه هر فرد بالغ بین 1 تا 3 میلیگرم در روز می باشد. می تواند بسته به میزان جذب، منبع خوبی جهت تامین این ماده معدنی برای بدن باشد.

از این رو امروز برای شما دستور پخت خوراک مرغ و بادام زمینی بسیار ویژه ای را آماده کرده ایم که بسیار خوشمزه و دلچسب است و پیشنهاد می کنیم حتما آن را امتحان نمایید.

 

طرز تهیه خوراک مرغ و بادام زمینی آجیلستان

 

این خوراک بسیار ساده و خوشمزه است و زمان پخت آن به همراه زمانی که برای آماده کردن مواد آن نیاز دارید 40 دقیقه می باشد و برای یک ناهار یا شام فوری پیشنهاد می شود.
مواد مورد نیاز خوراک مرغ و بادام زمینی آجیلستان
2 عدد سینه مرغ
5 قاشق غذا خوری بادام زمینی
یک عدد کدو سبز
یک عدد فلفل دلمه ای کوچک
5 حبه سیر
3 عدد پیازچه
سس سویا 3 قاشق چایخوری

فلفل چیلی یا فلفل قرمز 2 عدد
آب مرغ یک لیوان و نیم
2 قاشق چایخوری سرکه
زنجبیل کمی
و نشاسته سیب زمینی 2 قاشق چایخوری

برای جایگزین کردن نشاسته سیب زمینی، می توانید از آرد سفید، نشاسته ذرت، پوره سیب زمینی ، آرد برنج و… استفاده کنید.
برای جایگزی کردن سس سویا ، آب گوشت گاو، سرکه سیب و… نیز پیشنهاد می گردد. زیرا سس سویا در کودکان ممکن است ایجاد آلرژی کند یا اینکه طعم آن را دوست نداشته باشید.

 

طرز تهیه خوراک مرغ و بادام زمینی

 

ابتدا بادام زمینی آجیلستان را دو لپه کرده (لپه های آن را جدا کنید) و پوست نازک قهوه ای رنگ روی بادام زمینی را نیز جدا کنید. مواد دیگر مانند سینه مرغ، کدو سبز، فلفل دلمه ای ، فلفل چیلی یا فلفل قرمز، قسمت سبز پیازچه ها را خرد کنید و به قطعات کوچک برش بزنید. کمی زنجبیل تازه رنده کرده و سیر ها را نیز له کنید.
مواد را در ماهیتابه ریخته و روی حرارت متوسط، آن ها را تفت دهید تا زمانی که رنگ مرغ تغییر کند و سبزیجات نرم شود.  البته بهتر است که کدو سبز را در میانه پخت زمانی که مرغ شما نیم پز شده بود اضافه کنید زیرا ممکن است آب پس دهد و یا زیادی نرم شود.

در همین حین مایه مرغ را به روش زیر آماده کنید.
حالا آب مرغ، سرکه و سس سویا را در قابلمه ریخته و بگذارید که به جوش بیاید. پس از آنکه آب مرغ به جوش آمده بود، می توانید نشاسته سیب زمینی یا پوره سیب زمینی و یا آرد سفید را اضافه کنید و آب مرغ را از روی حرارت بردارید و به مرغ و سبزیجات بیفزایید و با حرارت متوسط بگذارید آب آن در حدود 2 دقیقه جذب شود.
خوراک شما آماده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 4 =