آشپزی

کلوچه گردویی شمال بدون فر به روش ساده

کلوچه گردویی شمال بدون فر به روش ساده

یکی از تنقلات محبوب که تقریبا تمام ایرانیان هوادار آن می باشند کلوچه های گردویی شمال می باشد که هم به صورت کارخانه ای به فروش می رسند و هم بانوان شمالی نیز با هنرمندی بسیار آن را در منازل خود طبخ می نمایند. اما برای افرادی که فاصله مکانی زیادی با شهرهای شمالی ایران دارند و کمتر به این مناطق سفر می کنند، خوردن یک کلوچه گرم خانگی می تواند ایده خوبی برای جمع کردن اعضای خانواده در حین فیلم دیدن ، عصرانه و یا حتی یک غافلگیری دلچسب در وعده صبحانه باشد.

دستور پختی که امروز برای شما تهیه نموده ایم بسیار آسان بوده و سریعا تهیه می شود. اما مقدار اندازه گیری مواد به روش سنتی بوده و شما از روی بافت خمیر می توانید کیفیت آن را تشخیص دهید.

 

مواد مورد نیاز کلوچه گردویی شمال

 

برای تهیه کلوچه گردویی به مواد زیر نیاز داریم:

آرد گندم – حدودا یک لیوان

تخم مرغ – یک عدد

شیر – نصف لیوان یا کمتر

روغن – نصف لیوان

شکر –

گردو – به دلخواه

بکینگ پودر – یک قاشق مربا خور

وانیل – نصف قاشق چایخوری

 

طرز تهیه کلوچه گردویی شمال ایران

 

ابتدا آرد گندم را در ظرفی الک کنید. دقت کنید که نیازی نیست از آرد شیرینی پزی استفاده کنید. آرد شیرینی پزی بدون سبوس بوده و بر رنگ نهایی کلوچه تاثیر می گذارد. شما می توانید آرد مورد نیازتان را از نانوایی محل خریداری کنید.

در مرحله اول اگر روغن زیادی به آردتان اضافه کردید تنها کمی آرد ساده اضافه کنید. اما دقت کنید به حدی نباشد که بعدا کلوچه شما خیلی خشک شود.

در مرحله دوم بکینگ پودر و وانیل را نیز به آرد  اضافه کرده و خوب هم بزنید.اگر بکینگ پودر زیاد اضافه کنید کلوچه های شما خیلی پف کرده و ترک بر میدارند.

سپس روغن جامد آب شده یا روغن مایع را به صورت قطره قطره به آرد اضافه کنید و سعی کنید روغن را به خورد آرد بدهید. به طوری که به صورت دانه دانه و زبر شود. آرد شما نباید خمیری باشد بلکه روغن بسیار کمی اضافه کنید و با پشت قاشق آن را به خورد آرد دهید تا بافت آرد به صورت زبر و روغنی در بیاید.

حالا تخم مرغ را به مخلوط آرد و روغن بیفزایید و شروع به ورز دادن کنید. در این مرحله بافت نسبتا خمیری اما شکننده ای خواهید داشت.

در مرحله آخر شکر را با شیر سرد مخلوط کرده و اندک اندک به خمیرتان اضافه کنید تا حدی که خمیر نرم و قابل ورز دادن باشد.

تهیه این کلوچه بسیار به دقت شما به بافت موادتان بستگی دارد.

 

اگر بعد از افزودن تخم مرغ یا شیر بافت خمیر شما شل شد یا به دست چسبید نیز می توانید با افزودن کمی آرد آن را جبران نمایید اما دقت کنید که خیلی بافت آن خشک نشود.

در مرحله آخر گلوله های یکسانی از خمیر بدست آمده ، جدا کرده و سپس وسط آن کمی گردوی خرد شده قرار دهید و خمیر را کف تابه  از قبل چرب شده پهن کنید.

حال درب تابه را بسته و روی حرارت بسیار کم برای مدت ده دقیقه الی یک ربع بگذارید تا کلوچه های شما آماده شود.

شما می توانید این کلوچه را در فر با حرارت متوسط قرار دهید در این صورت سینی زیر کلوچه ها را تنها چرب کنید. استفاده از فر روغن کمتری نیاز دارد و اگر از گاز استفاده می کنید کمی روغن اضافه تر باید بریزید.

کلوچه های شما آماده است می توانید با مربا یا شکلات سرو نمایید.

نوش جان

نکته: تهیه این نوع شیرینی به هنر آشپزی شما نیز بستگی دارد و پس از چند بار تمرین کاملا می توانید مقدار مواد را تشخیص دهید. در هر مرحله باید به بافت مواد دقت کنید و اگر نیاز بود با کم و زیاد کردن مواد اولیه خمیر را متعادل کنید که کلوچه خوشمزه تری داشته باشید.

این کلوچه به تابه و سینی فر نمی چسبد اما بهتر است از تابه نچسب استفاده شود.

 

 

قیمت فروش آجیل مخلوط – قیمت فروش  آجیل چهارمغز قیمت فروش بادام
قیمت فروش گردو قیمت فروش پسته
قیمت فروش فندق قیمت فروش تخمه
قیمت فروش پک سازمانی آجیل – قیمت فروش بسته هدیه آجیل قیمت فروش بادام هندی
قیمت فروش  بادام درختی قیمت فروش بادام زمینی
قیمت فروش پسته احمد آقایی قیمت فروش پسته اکبری
قیمت فروش تخمه آفتابگردان قیمت فروش تخمه جابانی
قیمت فروش تخمه کدو قیمت فروش خشکبار – برگه – آلو و انجیر خشک
تماس با پشتیبانی فروش: 09122807238

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 3 =